You are here: Home > Kuchnia > ZALECANE NORMY ŻYWIENIOWE I RACJE POKARMOWE

ZALECANE NORMY ŻYWIENIOWE I RACJE POKARMOWE

Jednym z największych osiągnięć nauki o żywieniu człowieka było opracowanie norm żywieniowych, dzięki którym ustalono, ile i jakich składników pokarmowych należy dostarczyć człowiekowi w dziennej racji pokarmowej. Normy te zależą od wieku człowieka, ciężaru ciała, rodzaju wykonywanej pracy, różnych stanów fizjologicznych (ciąża, karmienie piersią, choroby, rekonwalescencja), klimatu i innych. W miarę rozwoju nauki o żywieniu przybywają coraz to nowe składniki i już obecnie, dla pełnej oceny sposobu żywienia się człowieka, trzeba znać oprócz kaloryczności około 60 składników wchodzących w skład pożywienia człowieka.

W tablicy na stronie 11 podane zostały zalecane normy dziennego zapotrzebowania człowieka na poszczególne składniki odżywcze w różnych warunkach i różnych okresach życia. Oczywiście w niektórych przypadkach mogą one ulec zmianom i tak: bardzo ciężko pracujący powinni otrzymać ponad 4 000 kalorii, ponad 100 g białka, do 3 mg witaminy Bi i do 100 mg witaminy C. W normach białka należy zwrócić ponadto uwagę na jego pełnowartościowość. Wysoką wartość biologiczną białka można m. in. uzyskać stosując 50% białka pochodzenia zwierzęcego i 50% białka pochodzenia roślinnego. Dzięki temu można obniżyć całkowitą ilość białka w dziennej racji pokarmowej. Normy witaminy A zależą w dużej mierze od rodzaju i sposobu przygotowania produktu będącego źródłem tego składnika. Tak więc, jeżeli w produktach przeważa karoten (prowitamina A), wówczas ze względu na jego ograniczoną przyswajalność (witamina A jest lepiej przyswajalna) normę na witaminę A należy zwiększyć lub produkt dobrze rozdrobnić i podawać z tłuszczem (przyswajalność karotenu w rozgotowanej marchwi podanej z tłuszczem jest wyższa niż w marchwi surowej).

Comments are closed.